El que has de saber sobre el dol

 


La pedagogia de la mort i el tractament del procés del dol és un dels grans desconeguts dins del món educatiu. En essència, quan es tracta de parlar de mort a l'aula, ocorre més o menys el mateix que ocorre a la societat en general: que s'evita i s'amaga darrere d'un gran nombre de tabús i mites.

Però la mort, com la vida - morir, com nàixer - és un fet natural i, en definitiva, hauria de tractar-se com a tal. Ambdues tenen un punt en comú: que no hi ha res més reconfortant que compartir-les amb els altres. Els bateigs són motiu de reunió de familiars, amics i curiosos. I tampoc no deixen de ser-ho els soterraments. 

No obstant això, a tots ens agrada més parlar de com compartir les alegries, que no les tristeses. Però és important aprendre a trencar eixes barreres i intentar assumir que la mort també és part del nostre dia a dia: les nostres mascotes, els nostres familiars, companys de treball... i companys d'escola. Per aquesta raó és urgent que la comunitat educativa integre la pedagogia de la mort dins dels seus programes educatius per tal de facilitar la gestió de les emocions i de processos - com ara el dol - que haurem d'elaborar.

 També és realment interessant l'enfocament de la figura del pedagog hospitalari com aquell que acompanya, guia i orienta els centres educatius quan ha faltat un alumne o una alumna. La seua experiència i formació pel que fa al dol i a la pedagogia de la mort pot esdevindre clau per a dur a terme intervencions educatives que ajuden la resta de comunitat educativa a dur a terme el seu propi acomiadament.

A tal fi, he pensat a presentar-vos i compartir-vos una infografia amb allò més rellevant que he pogut aprendre sobre el dol. L'he anomenada "El que has de saber sobre el dol". Espere que ajude a desmitificar alguns dels aspectes relacionats amb la mort per tal de ser capaços, en la mesura dels possibles, d'acompanyar el nostre alumnat a elaborar correctament el seu procés de dol, així com a entendre les seues reaccions físiques i emocionals durant les primeres fases d'aquest.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El reto de los hermanos y de las hermanas en la pedagogía hospitalaria

Ioga i meditació a l'aula

TIC, TAC: "Tempus fugit"