Qüestió de resiliència

 


 
En aquesta ocasió, he pensat a fer una breu entrada sobre què implica formar alumnes resilients i, alhora, he volgut oferir una sèrie d’estratègies per a desenvolupar la resiliència en el nostre alumnat, ja que aquesta capacitat, tot seguint autors com ara Boris Cyrulnik, és fonamental per al seu desenvolupament socioemocional i perquè aquest assolisca l’èxit acadèmic.

 

 

      1. Què és la resiliència?  

 

La resiliència és la capacitat d'una persona per a enfrontar i adaptar-se de manera positiva a situacions difícils o adverses. És l'habilitat de recuperar-se i eixir enfortit/da després de viure situacions estressants, traumàtiques o desafiadores. Per aquesta raó, la resiliència es basa en la capacitat de manejar les emocions, mantindre una actitud positiva, trobar solucions als problemes i aprendre de les experiències difícils.  

 

 

2. Importància per a la formació de l'alumnat 

 

La resiliència no és una capacitat innata, sinó que pot ser desenvolupada i enfortida al llarg de la vida. Per aquesta raó és fonamental motivar que el nostre alumnat la desenvolupe.

Els estudiants enfronten diversos desafiaments durant el seu procés educatiu, com el fracàs acadèmic, la pressió social, l'adversitat emocional, l'estrés o la situació de malatia, transitòria o no. La resiliència els permet acarar aquests desafiaments de manera efectiva, mantindre una actitud positiva, manejar l'estrés i adaptar-se a situacions canviants.

A més, desenvolupar la resilència ajuda a augmentar l'autoestima i la confiança en un mateix, la qual cosa repercutix en una millora del rendiment acadèmic: com ja hem dit en anteriors ocasions, no hi ha accessibilitat cognitiva sense accessibilitat emocional. Així, els estudiants resilients són més propensos a perseverar en l'assoliment de les seues metes, a enfrontar els desafiaments amb una actitud positiva i a aprendre de les experiències difícils.

D’altra banda, la resiliència es relaciona amb un millor benestar emocional, menor risc de desenvolupar problemes de salut mental i una major capacitat d'afrontament en la vida quotidiana.

 

 

3. Com fomentar la resiliència a l'aula

  

Els educadors juguem un paper clau en la promoció de la resiliència a l'aula. Ací vos facilite algunes estratègies per a promoure el desenvolupament de la resiliència en el nostre alumnat.

 

<div style="width: 100%;"><div style="position: relative; padding-bottom: 56.25%; padding-top: 0; height: 0;"><iframe title="Resiliència" frameborder="0" width="1200" height="675" style="position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%;" src="https://view.genial.ly/643a6dbdc045c000112f909c" type="text/html" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" scrolling="yes" allownetworking="all"></iframe> </div> </div><div style="width: 100%;"><div style="position: relative; padding-bottom: 56.25%; padding-top: 0; height: 0;"><iframe title="Resiliència" frameborder="0" width="1200" height="675" style="position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%;" src="https://view.genial.ly/643a6dbdc045c000112f909c" type="text/html" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" scrolling="yes" allownetworking="all"></iframe> </div> </div>

https://view.genial.ly/643a6dbdc045c000112f909c/interactive-content-resiliencia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicació sota llicencia Creative Commons

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El reto de los hermanos y de las hermanas en la pedagogía hospitalaria

Ioga i meditació a l'aula

TIC, TAC: "Tempus fugit"