Pedagogies i teràpies més humanes

Can de la Mano - La Fe


Ja en entrades anteriors vam parlar de la importància i de la necessitat d'humanitzar els hospitals i del paper determinant que tenen les aules hospitalàries en la consecució d'aquest humanisme.

La intenció és dedicar-li, en un futur no molt llunyà, una entrada més específica als beneficis del ioga i la meditació, així com a l'aportació que algunes associacions de voluntaris i voluntàries fan al benestar de l'alumnat-pacient.

Però en aquesta ocasió, a manera d'entrant, m'agradaria fer una breu descripció i oferir una visió general de les principals pedagogies i teràpies que, sens dubte, ajuden a aconseguir que els hospitals siguen llocs més humans i que ens ofereixen als docents la possibilitat d’enriquir la nostra intervenció educativa.

Totes aquestes presenten aspectes en comú, com ara, que majoritàriament són dutes a terme per associacions de voluntàries que branden com a eix vertebrador de les seues motivacions l'estima gratuïta i l'acompanyament dels pacients - menors i adults - durant la seua lluita contra la malaltia. Gràcies a aquestes associacions, s'oferix un recolzament emocional imprescindible per a disminuir l'estrés provocat pel context hospitalari.

En definitiva, la finalitat principal d'aquestes pedagogies, teràpies i programes de benestar és promoure una millora de la qualitat de vida dels pacients i fer que el seu trànsit per l'hospital siga el menys traumàtic i dolorós possible. I no és eixa també, en definitiva, una de les metes de la pedagogia hospitalària?


Arteràpia i musicoteràpia

Generalment dutes a terme per voluntaris i voluntàries, aquestes teràpies són, per dir-ho d'alguna manera, les clàssiques instaurades als hospitals des de fa un temps major. Destaquen pels indubtables beneficis que atorguen als pacients en permetre l'expressió d'emocions, pensaments i sentiments i en ajudar a desblocar pors i idees doloroses que generalment no poden ser verbalitzades.

A banda, està demostrat que, en millorar l'autoestima, ajuden a reduir l'estrés i l'ansietat, de manera que són eficaces en situacions de desadaptació social i, fins i tot, en situació de malaltia terminal.

Infomédula


Conteteràpia

Tot i que la literatura ha sigut sanadora des dels seus inicis, quan ni tan sols existia l'escriptura, el terme "Conteteràpia" no compta amb més de 15 anys de vida.

Els missatges i les morals que s'amaguen entre les paraules d'un conte esdevenen miralls en què l'alumnat pot veure reflectits molts dels seus problemes emocionals.

Quan un alumne o una alumna els desxifra, el seu inconscient troba la peça del trencaclosques que manca i pot arribar a una resposta que ajude a millorar o reduir les seues preocupacions, temors o pors.

Així, a través la introspecció i la reflexió, l'alumnat-pacient pot identificar-se i comprendre, processar i resoldre problemes emocionals i psicològics que se'n deriven de la malaltia i l'aïllament. També els ajuda a desenvolupar habilitats d'afrontament, en reconéixer-se en les situacions complexes que viuen els personatges dels contes i aprendre estratègies per a acarar-les.

Cal tindre en compte que, a l'hora de llegir aquests contes, convé partir sempre dels textos originals, ja que, tal com se'n deriva de l'estudi elaborat per INCLUD-ED entre 2006 i 2011, només aquestes peces de la literatura universal conserven els valors originals - compartits per tothom - sense alterar.

INEFSO


Pallassos a l'hospital

Els professionals del teatre i del mim esdevenen clau també en la humanització de l'hospital. L'humor és imprescindible per a l'estimulació de la salut, i només un pallasso posseïx el poder de tractar amb naturalitat temes tan profunds com la mort i les grans pors que se'n deriven sense la necessitat d'embolcallar-los de lluentons o eufemismes. 

El joc, tant des del seu vessant lúdic com terapèutic, permet que l'alumnat-pacient desenvolupe estratègies d'afrontament davant situacions estressants. Amb les rialles, el dolor i la por es reduïxen.

Bon moment aquest, per tant, per a recordar que fa unes setmanes l'associació Payasospital sumava a la seua llista de premis i guardons, el Premi Max de Caràcter Social 2023.



Teràpies assistides per animals

Per a mi, aquesta és potser una de les teràpies del llistat que més aporta a la humanització dels hospitals. La reciprocitat en la cura i estima que s'estableix entre un animal i el seu cuidador dona lloc a una important interacció humà-animal que ajuda a millorar l'autoestima i el benestar dels pacients.

Tot i que als que convivim amb ells no ens calen els estudis, està demostrat que els animals ajuden a distraure's i a reduir la sensació de soledat, de manera que el pacient pot experimentar una millora del seu estat d'ànim. Qualsevol animal que siga afectuós facilita la interacció social, promou la motivació i l'entusiasme i, en definitiva, fa que l'hospitalització siga més agradable i còmoda. No cal dir, per tant, que un animal esdevé l'amic i aliat perfecte contra la depressió hospitalària, sobretot en malalts de llarga estança. 

Isabel Permuy


Renaturalització

Una veritat de les ciutats i dels hospitals és que ens allunyen del contacte amb la natura, amb la ruralia, el camp i la terra. Així, una meravellosa proposta per a humanitzar els hospitals seria incloure horts i jardins per conrear, fer créixer i tindre cura de diferents plantes, arbres i flors. Desconec si aquesta pedagogia es duu a terme en algun hospital actualment, però caldria tindre’n en compte la possibilitat de la seua implantació.

A banda d'aquesta connexió amb la natura, el treball amb la terra estimula els sentits del nostre alumnat, fomenta la cura del medi ambient i una alimentació sana i responsable. Aquesta activitat als hospitals podria donar lloc al desenvolupament d'habilitats motrius i fins i tot socials, en ser un punt de trobada comú per a l'alumnat on poguera treballar de manera col·laborativa i interdisciplinària.


SalamancaHoy



Doncs bé, lectores i lectors, fins ací aquesta breu presentació d'algunes de les principals teràpies i pedagogies que fan - o podrien fer - dels hospitals llocs més humans i càlids. Espere que vos haja agradat i que vos òbriga l'apetit per a una futura entrada on desenvoluparé els beneficis del ioga i la meditació i les seues potencialitats en una aula hospitalària. I, per descomptat, m’agradaria saber la teua opinió: coneixes alguna teràpia o pedagogia que no haja mencionat ací? No dubtes a compartir-la als comentaris!

Continuem!



Publicació sota llicència Creative Commons


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El reto de los hermanos y de las hermanas en la pedagogía hospitalaria

Ioga i meditació a l'aula

TIC, TAC: "Tempus fugit"